Sztuka nie tylko dla artystów

Rozmowa z Mają Długołęcką-Sarlej (Arket Badania Rynku)

Jaka jest rola badań marketingowych w pracy menedżera kultury odpowiedzialnego za marketing palcówki? Co by mu Pani doradziła w tym względzie?

Warunkiem tego, aby w ogóle mówić o badaniach rynku w kulturze jest rozstrzygnięcie "sztuka dla sztuki/artystów" czy też także "sztuka dla ludzi". Bez zgody na to, że sztuka ma być także dla ludzi, dla widowni, nie ma sensu mówić o badaniach. Badania rynku, dostarczając wiarygodnych informacji, są pomocne osobom które podejmują ważne decyzje. Zmniejszają ryzyko błędów, zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu.

W kulturze za sukces możemy uznać frekwencję na imprezie, zadowolenie uczestników, lojalność widowni czyli uczestnictwo w kolejnych imprezach. Zatem menedżer kultury, jak każdy skuteczny menedżer, może rozważać skorzystanie z badań rynku przed podjęciem ważnej decyzji. Stworzenie długofalowej strategii placówki także należy do grona takich ważnych decyzji.

Które badania są ważniejsze? Powszednie, nieduże, wyrywkowe, czy - znaczące, fundamentalne, robione okresowo, raz na pewien czas (np. raz na kwartał, pół roku)?

Wartościowe są te badania, które dopasowane są do potrzeb placówki, zarówno jeśli chodzi o typ informacji, które są potrzebne jak i budżet którym placówka dysponuje.

Co one dają? Pod jakimi warunkami?

Dają informacje, inspirację oraz, często, motywację do wprowadzenia długo oczekiwanych przez klientów zmian. Badania powinny być realizowane profesjonalnie, przez zespół kilku osób, ze szczególną uwagą skierowaną na utrzymanie wysokich standardów rzetelności i jakości na każdym z etapów. Realizacja znakomitego badania jest niemożliwa bez wzajemnego zaufania i doskonałej komunikacji z zamawiającym.

Rozmawiał Wiesław Bełz (Konferencje w Domenie Silesia)

POBIERZ W PDF -->

Patronaty

Patronat honorowy
Patronat medialny

O nas

Stowarzyszenie Menadżerowie Kultury powstało w 2011 roku.
....zdecydowaliśmy się powołać do życia stowarzyszenie.
Jest to organizacja osób pełniących w kulturze funkcje zarządcze, postrzegających świat w kategoriach zadaniowych, których chlebem powszednim
jest działanie i organizacja pracy innych.

Kontakt

Stowarzyszenie Menadżerowie Kultury
ul. PCK 10/1
40-057 Katowice
tel. 32 7000-313
menedzerowie@kultury.org.pl