Dekalog stron

5 najczęściej popełnianych błędów przy budowie i redagowaniu witryn internetowych instytucji kulturalnych:

Wiesław Bełz1. Brak polityki informacyjnej. Najważniejsze rzeczy nie tam gdzie trzeba!

Aby wyłuskać poszukiwane informacje z potoku mało istotnych danych, tych na przykład o - misji placówki, składzie zarządu, głównych artystów, jej szczytnej historii, trzeba się przedrzeć przez "dwadzieścia linijek" - "trzeciej zakładki". Przeeksplorować praktycznie całą stronę (5-10 minut), wykazując się cierpliwością i spokojem godnymi tybetańskiego mnicha. Hity programowe, szczególnie te aktualne dziś, jutro, pojutrze zamiast być wyeksponowanymi na samym przedzie, "wiszą sobie" gdzieś tam w środku.
Diagnoza: brak nadzoru kierownictwa nad witryną i oddanie jej w ręce "super-kompetentnej" firmy internetowej lub mało operatywnego PR-owca/marketingowca/ zaprzyjaźnionego dziennikarza. Często wiąże się to z nie dość regularną aktualizacją i pokutującym przekonaniem, że skoro raz powieszony na początku miesiąca program się nie zmienił to po co burzyć zrównoważony porządek strony.

2. Nadmierne zabezpieczenia. Zobaczcie jacy jesteśmy ważni!

Żeby cokolwiek zrobić, dowiedzieć się, coś uzyskać - trzeba się zalogować. Żeby się zalogować, trzeba wpisać hasło (koniecznie z cyframi, a jeszcze lepiej z nietypowymi znakami jak: #, @, &). Hasło trzeba wpisywać dwukrotnie, no i na koniec - nawet aby wysłać zwykle zapytanie - przed przyciśnięciem "wyślij" trzeba wpisać nieczytelny, zagmatwany hieroglif z obrazka (na ogół udaje się za drugim, trzecim razem, o ile w ogóle). Kryterium dla ludzi o mocnych nerwach. Zabezpieczenia większe niż na koncie bankowym.

3. Kto za tym stoi? Frywolna nonszalancja.

Na stronie brak jakiegokolwiek numeru telefonu (organizator wielkiej imprezy plenerowej na kilka tysięcy osób nie podaje żadnego numeru telefonu) zapewne w trosce o swój spokój. Brak informacji, kto zarządza placówką, kto odpowiada za imprezę, brak autora strony. Brak adresów internetowych e-mail, jednego lub wielu (występują tylko formularze). Widać wyraźnie - placówka nie za bardzo chce abyśmy się z nią kontaktowali. Ale chce abyśmy uczestniczyli w jej imprezie. Czy to nie sprzeczne?

4. Oszołomstwo komunikacyjne. Nie wiadomo gdzie jesteśmy, co to za witryna, czyja, po co ją stworzono.

Nie uwierzycie, ale to też się zdarza! Strona o nietypowej konstrukcji, zawierająca wiele animacji nie miała wyraźnego podpisu, nie wiedziałem gdzie się znajduję (podpis był, nieduży, w najmniej spodziewanym miejscu). Dane komunikacyjne, programowe, upchane w nietypowych zakątkach. Strona "dizajnerska", ktoś mógłby powiedzieć "efekciarska", ale dramatycznie niefunkcjonalna, mało komunikatywna, mało w sumie użyteczna. Dlaczego tak, skąd to tak? (cytując słowa piosenki). Projektant chciał się pewnie popisać, być może musiał zagospodarować wynegocjowany duży budżet, ale jest jeszcze jedno wytłumaczenie tego zjawiska: zarząd projektu nie nadzorował prac, nie dokonał ich sensownego odbioru, nie pofatygował się by ponasłuchiwać ew. krytycznych uwag odbiorców, klientów, uczestników imprezy. Mam nieodparte wrażenie, że uczestnicy imprez kulturalnych nie są otaczani w takich miejscach wystarczającą dozą szacunku. Wiem, że mocne!

5. Obłe, przeuniwersalne teksty, równie przeuniwersalne zdjęcia.

... ściągnięte najczęściej z Internetu. Klasyczne przykłady to: telemarketerka, faceci ściskający sobie dłonie, uśmiechnięta buźka, zespół firmowy w biurze (kolorowi są wśród nas!), facet w biznesowym uniesieniu, facet na luzie - nogi na stole. Znacie to na pewno. No tak, ale to przywara większości stron jakie można oglądnąć w naszym Necie!

Chyba wystarczy!

WVB

Patronaty

Patronat honorowy
Patronat medialny

O nas

Stowarzyszenie Menadżerowie Kultury powstało w 2011 roku.
....zdecydowaliśmy się powołać do życia stowarzyszenie.
Jest to organizacja osób pełniących w kulturze funkcje zarządcze, postrzegających świat w kategoriach zadaniowych, których chlebem powszednim
jest działanie i organizacja pracy innych.

Kontakt

Stowarzyszenie Menadżerowie Kultury
ul. PCK 10/1
40-057 Katowice
tel. 32 7000-313
menedzerowie@kultury.org.pl